
Ograniczenie czasu kontroli mikroprzedsiębiorców pod lupą
Od 13 lipca 2025 roku czas trwania wszystkich kontroli u mikroprzedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać 6 dni roboczych. To warto wiedzieć w razie kontroli ZUS.
Zasady przeprowadzania kontroli działalności gospodarczej określa ustawa Prawo przedsiębiorców. Najnowsze zmiany dotyczą wyłącznie mikroprzedsiębiorców. W świetle prawa tym mianem określa się przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarzą, którzy w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniali mniej niż 10 pracowników, a ich roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług czy wszelkich operacji finansowych nie przekroczył równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Ustawa została znowelizowana w ramach pakietu deregulacyjnego. Choć miała wesprzeć działalność mikroprzedsiębiorców, budzi wątpliwości w kontekście zarówno braku przepisów przejściowych odnośnie do stosowania nowego limitu okresu kontroli, jak i braku określenia momentu początkowego rozpoczęcia kontroli w związku ze skróconym limitem.
Zmiany zaczęły obowiązywać 13 lipca 2025 roku. Brak okresu przejściowego pozwala zakładać, że nowe regulacje wchodzą w życie bezpośrednio. Jeśli zatem mikroprzedsiębiorca został poddany kontroli do 13 lipca i limit 6 dni został osiągnięty, to w tym roku kalendarzowym nie ma już możliwości przeprowadzenia dalszych kontroli. Z kolei w przypadku rozpoczęcia kontroli w dniu wejścia nowych przepisów oznacza automatyczne stosowanie nowego limitu.
Zmiany w prawie przedsiębiorców wzbudzają także wątpliwości co do określenia początkowego momentu rozpoczęcia kontroli. Datę rozpoczęcia wyznacza na przykład okazanie przez kontrolera zarówno legitymacji służbowej, jak i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.